Învățarea limbilor și principiul șasiului

Una din concluziile pe care le-am tras in vacanta: LIMBILE STRAINE SUNT EXACT CA MASINILE!

Da, ai înțeles bine: niște mașini precum Loganul, Toyota, BMW, Land Rover si Porsche…

Care sunt diferențele dintre aceste mașini? Nenumărate! Caroseria, forma, designul, farurile, vitezele, confortul, interiorul, caii putere, etc. Si totuși ce anume pune egal intre aceste mașini? STRUCTURA DE SUSTINERE!

Toate mașinile, indiferent de gradul de frumusețe, confort, putere si performanta, au la baza UN SASIU care susține totul! Acest sașiu este DESENUL INITIAL fără de care nimic din ce înseamnă ”Porsche-ul” de azi nu ar fi existat!

Întâi a fost conceputa structura de baza si apoi s-au adăugat, unul cate unul, toate artificiile tehnice si estetice care constituie modelul final !

Daca te întrebi ce legătură are învățarea unei limbi cu sașiul mașinilor, îți răspund scurt si cu hotărâre: ESTE PERFECT ACELASI LUCRU!

Daca ai început sa înveți o limba străină si ai abandonat, ai încălcat principiul sașiului!

Daca ai învățat o limba străină si ai obținut o diploma, dar nu poți folosi nimic din ce ai învățat, ai încălcat principiul sașiului!

Daca ai învățat mai multe limbi si știi foarte multe lucruri, dar nu te poți descurca in nici un context real de comunicare, ai încălcat principiul sașiului!

Iar principul sașiului suna cam așa: NU TE APUCA SA CONSTRUIESTI DACA NU TI-AI SAPAT FUNDATII!

Cu alte cuvinte, nu începe sa studiezi (adică ”sa pui” in mintea ta informații) înainte sa creezi UN SASIU pe care aceste informații sa se ”așeze” STRUCTURAT!

Daca începi sa înveți si nu ai o structura pe care informațiile sa se așeze in mod sistemic, mintea ta se transforma într-o ”găleata” din care îți va fi foarte greu sa scoți de lucrurile atunci când ai nevoie de ele!

Daca ai învățat o limba străină, ai obținut o diploma si cunoști gramatica acestei limbi, dar nu poți folosi nimic din ce ai învățat in comunicarea din viața reala, înseamnă ca atunci când ai început NU AVEAI  o structura, iar informațiile s-au adunat adunat haotic, ”in vrac”, exact ca într-o găleata!

Nici o informație care nu este pusa intr-un loc precis nu poate fi accesata ușor si rapid atunci când ai nevoie de ea!

In schimb, daca o pui pe ”raft”, in ”biblioteca”, in orice moment ai nevoie, întinzi mana si o iei, si ești sigur ca e acolo unde ai pus-o!

De nenumărate ori am avut sentimentul, predând franceza sau italiana elevilor mei, ca rolul meu era DOAR acela de ”a da toate cărțile jos” si a le ”pune in ordine pe rafturi”!

Foarte mulți elevi in realitate CUNOSC limba, dar neavând structura, NU au control asupra ei, nu știu ce STIU, nu știu ce NU STIU și nu pot FOLOSI ceea ce știu!

Te recunoști cumva si tu in aceasta ecuație?

Ai făcut si tu aceeași greșeală?

Orice limba străină înseamnă ”structura” si creierul uman este, la rândul lui, chintesența structurii! Atunci când învățam ceva folosind structura, învățam in mod natural, o facem cu ușurință, suntem CONSTIENTI de ceea ce învățăm si putem FOLOSI ceea ce învățăm!

Fără aceasta structura, învățarea unei limbi străine este doar o bucata din ”puzzle” care nu se leagă de ansamblu si nu se conectează la realitate!

Cum sa învățăm o limba străină cu succes in aceste condiții?…

Așadar, dacă te-ai hotărât să înveți o limbă străină, șasiul sau structura sunt cuvintele cheie pentru tot ce va urma! Asigură-te că profesorul tău a înțeles asta sau, dacă înveți singur, așază tot ce înveți pe un schelet! Cu alte cuvinte, întâi desenează ”bradul” și apoi pune ”globurile” pe crengi”

Succes și inspirație!

Una din concluziile pe care le-am tras in vacanta: LIMBILE STRAINE SUNT EXACT CA MASINILE!

Da, ai înțeles bine: niște mașini precum Loganul, Toyota, BMW, Land Rover si Porsche…

Care sunt diferențele dintre aceste mașini? Nenumărate! Caroseria, forma, designul, farurile, vitezele, confortul, interiorul, caii putere, etc. Si totuși ce anume pune egal intre aceste mașini? STRUCTURA DE SUSTINERE!

Toate mașinile, indiferent de gradul de frumusețe, confort, putere si performanta, au la baza UN SASIU care susține totul! Acest sașiu este DESENUL INITIAL fără de care nimic din ce înseamnă ”Porsche-ul” de azi nu ar fi existat!

Întâi a fost conceputa structura de baza si apoi s-au adăugat, unul cate unul, toate artificiile tehnice si estetice care constituie modelul final !

Daca te întrebi ce legătură are învățarea unei limbi cu sașiul mașinilor, îți răspund scurt si cu hotărâre: ESTE PERFECT ACELASI LUCRU!

Daca ai început sa înveți o limba străină si ai abandonat, ai încălcat principiul sașiului!

Daca ai învățat o limba străină si ai obținut o diploma, dar nu poți folosi nimic din ce ai învățat, ai încălcat principiul sașiului!

Daca ai învățat mai multe limbi si știi foarte multe lucruri, dar nu te poți descurca in nici un context real de comunicare, ai încălcat principiul sașiului!

Iar principul sașiului suna cam așa: NU TE APUCA SA CONSTRUIESTI DACA NU TI-AI SAPAT FUNDATII!

Cu alte cuvinte, nu începe sa studiezi (adică ”sa pui” in mintea ta informații) înainte sa creezi UN SASIU pe care aceste informații sa se ”așeze” STRUCTURAT!

Daca începi sa înveți si nu ai o structura pe care informațiile sa se așeze in mod sistemic, mintea ta se transforma într-o ”găleata” din care îți va fi foarte greu sa scoți de lucrurile atunci când ai nevoie de ele!

Daca ai învățat o limba străină, ai obținut o diploma si cunoști gramatica acestei limbi, dar nu poți folosi nimic din ce ai învățat in comunicarea din viața reala, înseamnă ca atunci când ai început NU AVEAI  o structura, iar informațiile s-au adunat adunat haotic, ”in vrac”, exact ca într-o găleata!

Nici o informație care nu este pusa intr-un loc precis nu poate fi accesata ușor si rapid atunci când ai nevoie de ea!

In schimb, daca o pui pe ”raft”, in ”biblioteca”, in orice moment ai nevoie, întinzi mana si o iei, si ești sigur ca e acolo unde ai pus-o!

De nenumărate ori am avut sentimentul, predând franceza sau italiana elevilor mei, ca rolul meu era DOAR acela de ”a da toate cărțile jos” si a le ”pune in ordine pe rafturi”!

Foarte mulți elevi in realitate CUNOSC limba, dar neavând structura, NU au control asupra ei, nu știu ce STIU, nu știu ce NU STIU și nu pot FOLOSI ceea ce știu!

Te recunoști cumva si tu in aceasta ecuație?

Ai făcut si tu aceeași greșeală?

Orice limba străină înseamnă ”structura” si creierul uman este, la rândul lui, chintesența structurii! Atunci când învățam ceva folosind structura, învățam in mod natural, o facem cu ușurință, suntem CONSTIENTI de ceea ce învățăm si putem FOLOSI ceea ce învățăm!

Fără aceasta structura, învățarea unei limbi străine este doar o bucata din ”puzzle” care nu se leagă de ansamblu si nu se conectează la realitate!

Cum sa învățăm o limba străină cu succes in aceste condiții?…

Așadar, dacă te-ai hotărât să înveți o limbă străină, șasiul sau structura sunt cuvintele cheie pentru tot ce va urma! Asigură-te că profesorul tău a înțeles asta sau, dacă înveți singur, așază tot ce înveți pe un schelet! Cu alte cuvinte, întâi desenează ”bradul” și apoi pune ”globurile” pe crengi”

Succes și inspirație!

 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.