Învățarea limbilor și principiul șasiului

Una din concluziile pe care le-am tras în vacanță: LIMBILE STRĂINE SUNT EXACT CA MAȘINILE!

Da, ai înțeles bine: niște mașini precum Loganul, Toyota, BMW, Land Rover și Porsche…

Care sunt diferențele dintre aceste mașini? Nenumărate! Caroseria, forma, designul, farurile, vitezele, confortul, interiorul, caii putere, etc. Și totuși ce anume pune egal între aceste mașini? STRUCTURA DE SUSȚINERE!

Toate mașinile, indiferent de gradul de frumusețe, confort, putere și performanță, au la baza UN ȘASIU care susține totul! Acest șasiu este DESENUL INIȚIAL fără de care nimic din ce înseamnă ”Porsche-ul” de azi nu ar fi existat!

Întâi a fost concepută structura de bază și apoi s-au adăugat, unul câte unul, toate artificiile tehnice și estetice care constituie modelul final !

Dacă te întrebi ce legătură are învățarea unei limbi cu șasiul mașinilor, îți răspund scurt și cu hotărâre: ESTE PERFECT ACELAȘI LUCRU!

Dacă ai început să înveți o limba străină și ai abandonat, ai încălcat principiul șasiului!

Dacă ai învățat o limba străină și ai obținut o diplomă, dar nu poți folosi nimic din ce ai învățat, ai încălcat principiul șasiului!

Dacă ai învățat mai multe limbi și știi foarte multe lucruri, dar nu te poți descurca în nici un context real de comunicare, ai încălcat principiul șasiului!

Iar principul șasiului sună cam așa: NU TE APUCA SĂ CONSTRUIEȘȚI DACĂ NU ȚI-AI SĂPAT FUNDAȚII! Cu alte cuvinte, nu începe să studiezi (adică ”să pui” în mintea ta informații) înainte să creezi UN ȘASIU pe care aceste informații să se ”așeze” STRUCTURAT!

Dacă începi să înveți și nu ai o structură pe care informațiile să se așeze în mod sistemic, mintea ta se transformă într-o ”găleată” din care îți va fi foarte greu să scoți de lucrurile atunci când ai nevoie de ele!

Dacă ai învățat o limba străină, ai obținut o diplomă și cunoști gramatica acestei limbi, dar nu poți folosi nimic din ce ai învățat în comunicarea din viața reală, înseamnă că atunci când ai început NU AVEAI  o structur-, iar informațiile s-au adunat haotic, ”în vrac”, exact că într-o găleată!

Nici o informație care nu este pusă într-un loc precis nu poate fi accesată ușor și rapid atunci când ai nevoie de ea!

În schimb, dacă o pui pe ”raft”, în ”bibliotecă”, în orice moment ai nevoie, întinzi mâna și o iei, și ești sigur că e acolo unde ai pus-o!

De nenumărate ori am avut sentimentul, predând franceza sau italiana elevilor mei, că rolul meu era DOAR acela de ”a da toate cărțile jos” și a le ”pune în ordine pe rafturi”!

Foarte mulți elevi în realitate CUNOSC limba, dar neavând structura, NU au control asupra ei, nu știu ce ȘTIU, nu știu ce NU ȘTIU și nu pot FOLOSI ceea ce știu!

Te recunoști cumva și tu în această ecuație?

Ai făcut și tu aceeași greșeală?

Orice limbă străină înseamnă ”structură” și creierul uman este, la rândul lui, chintesența structurii! Atunci când învățăm ceva folosind structura, învățăm în mod natural, o facem cu ușurință, suntem CONȘTIENȚI de ceea ce învățăm și putem FOLOSI ceea ce învățăm!

Fără această structură, învățarea unei limbi străine este doar o bucată din ”puzzle” care nu se leagă de ansamblu și nu se conectează la realitate!

Cum să învățăm cu succes în aceste condiții?…

Așadar, dacă te-ai hotărât să înveți o limbă străină, șasiul sau structura sunt cuvintele cheie pentru tot ce va urma! Asigură-te că profesorul tău a înțeles asta sau, dacă înveți singur, așează tot ce înveți pe un schelet! Cu alte cuvinte, întâi desenează”bradul” și apoi pune ”globurile” pe crengiJ”

 

Succes și inspirație!

 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.