Învățarea limbilor și principiul șasiului

Una din concluziile pe care le-am tras in vacanta: LIMBILE STRAINE SUNT EXACT CA MASINILE!

Da, ai inteles bine: niste masini precum Loganul, Toyota, BMW, Land Rover si Porche…

Care sunt diferentele dintre aceste masini? Nenumarate! Caroseria, forma, designul, farurile, vitezele, confortul, interiorul, caii putere, etc. Si totusi ce anume pune egal intre aceste masini? STRUCTURA DE SUSTINERE!

Toate masinile, indiferent de gradul de frumusete, confort, putere si performanta, au la baza UN SASIU care sustine totul! Acest sasiu este DESENUL INITIAL fara de care nimic din ce inseamna ”Porsche-ul” de azi nu ar fi existat!

Intai a fost conceputa structura de baza si apoi s-au adaugat, unul cate unul, toate artificiile tehnice si estetice care constituie modelul final !

Daca te intrebi ce legatura are invatarea unei limbi cu sasiul masinilor, iti raspund scurt si cu hatarare: ESTE PERFECT ACELASI LUCRU!

Daca ai inceput sa inveti o limba straina si ai abandonat, ai incalcat principiul sasiului!

Daca ai invatat o limba straina si ai obtinut o diploma, dar nu poti folosi nimic din ce ai invatat, ai incalcat principiul sasiului!

Daca ai invatat mai multe limbi si stii foarte multe lucruri, dar nu te poti descurca in nici un context real de comunicare, ai incalcat principiul sasiului!

Iar principul sasiului suna cam asa: NU TE APUCA SA CONSTRUIESTI DACA NU TI-AI SAPAT FUNDATII!

Cu alte cuvinte, nu incepe sa studiezi (adica ”sa pui” in mintea ta informatii) inainte sa creezi UN SASIU pe care aceste informatii sa se ”aseze” STRUCTURAT!

Daca incepi sa inveti si nu ai o structura pe care informatiile sa se aseze in mod sistemic, mintea ta se transforma intr-o ”galeata” din care iti va fi foarte greu sa scoti de lucrurile atunci cand ai nevoie de ele!

Daca ai invatat o limba straina, ai obtinut o diploma si cunosti gramatica acestei limbi, dar nu poti folosi nimic din ce ai invatat in comunicarea din viata reala, inseamna ca atunci cand ai inceput NU AVEAI  o structura, iar informatiile s-au adunat adunat haotic, ”in vrac”, exact ca intr-o galeata!

Nici o informatie care nu este pusa intr-un loc precis nu poate fi accesata usor si rapid atunci cand ai nevoie de ea!

In schimb, daca o pui pe ”raft”, in ”biblioteca”, in orice moment ai nevoie, intinzi mana si o iei, si esti sigur ca e acolo unde ai pus-o!

De nenumerate ori am avut sentimentul, predand franceza sau italiana elevilor mei, ca rolul meu era DOAR acela de ”a da toate cartile jos” si a le ”pune in ordine pe rafturi”!

Foarte multi elevi in realitate CUNOSC limba, dar neavand structura, NU au control asupra ei, nu stiu ce STIU, nu stiu ce NU STIU și nu pot FOLOSI ceea ce stiu!

Te recunosti cumva si tu in aceasta ecuatie?

Ai facut si tu aceeasi greseala?

Orice limba straina inseamna ”structura” si creierul uman este, la randul lui, chintestenta structurii! Atunci cand invatam ceva folosind structura, invatam in mod natural, o facem cu usurinta, suntem CONSTIENTI de ceea ce invatam si putem FOLOSI ceea ce invatam!

Fara aceasta structura, invatarea unei limbi straine este doar o bucata din ”puzzle” care nu se leaga de ansamblu si nu se conecteaza la realitate!

Cum sa invatam o limba straina cu succes in aceste conditii?…

Așadar, dacă te-ai hotărât să înveți o limbă străină, șasiul sau structura sunt cuvintele cheie pentru tot ce va urma! Asigură-te că profesorul tău a înțeles asta sau, dacă înveți singur, așează tot ce înveți pe un schelet! Cu alte cuvinte, întâi desenează”bradul” și apoi pune ”globurile” pe crengi”

Succes și inspirație!